ЄДНІСТЬ ВЕРБАЛЬНО-ВІЗУАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ У ДИЗАЙНІ ДРУКОВАНИХ ВИДАНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.1

Ключові слова:

дизайн друкованих видань, єдність вербально-візуальної інформації, інфографіка, типографіка, ілюстрація, артбук, комікс

Анотація

Метою дослідження є окреслення особливостей єдності вербально-візуальної інформації у друкованих виданнях на основі аналізу історичного становлення та сучасних форм подачі. Методологія включає методи двох рівнів: емпіричного (спостереження, опис) та теоретичного (аналіз, систематизація, теоретико-аналітичний метод, дефінітивний аналіз, конкретизація термінів; мистецько-історичний, формальний, семіотичний та контент аналіз аналогів). У статті визначено актуальність вербально-візуального вираження інформації як способу сучасної комунікації, соціальності та культурного розвитку. Сформульовано загальні відомості, визначення вербальної, візуальної інформації та їх синтезу у друкованих виданнях як гармонійне поєднання словесно-зображального тексту, концептуальна, естетична та смислова єдність, що сприяє цілісності сприйняття інформації, швидшому і кращому її розумінню. Здійснено огляд історичного розвитку друкованих видань із синтезом візуальної та вербальної інформації – від рукописних книг до впливу футуризму, виділено ключові особливості і засоби (ліквідація мистецьких меж, доступність, ширша чуттєва привабливість та конотації, звуконаслідування, поезомалярство, словесно-зорові образи (шрифт і композиція як інструменти), структурування тексту та різне прочитання (зліва вправо, зиґзаґом, акровірш, кросворд, паліндром)). Проаналізовано сучасні форми (артбуки, комікси) із єдністю вербально-візуальної інформації та їх особливості, засоби (естетична й інформативна цілісність, ілюстрація, типографіка, інфографіка, мультимодальність, мультисенсорність, звуконаслідування, застосування кольору, символів, графічних знаків узгоджених з вербальним). Виявлено загальні особливості єдності вербально-візуальної інформації у друкованих виданнях: цілісність форми і змісту, мультимодальність, структура, метафоричність, мультисенсорність, сприяння швидшому й ширшому розумінню змісту, образно-асоціативному, емоційному та освітньому розвитку. Окреслено перспективними дослідження артбуків, коміксів із синтезом візуально-вербальної інформації у подачі освітнього контенту (об’ємної інформації, правил, наукових робіт тощо), а також мультисенсорних форм інформації у друкованих виданнях.

Посилання

Рудченко А. Візуалізація як тренд у сучасних конвергентних медіа. Збірники наукових праць професорсько-викладацького складу ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. С. 68–69.

Підопригора С. Артбук «Мороки» О. Михеда: специфіка синтезу вербального та візуального образів. Літератури світу: поетика, ментальність і духовність, 14, 2020. С. 65–73.

Підопригора С. Артбук у просторі літератури: художні особливості. Науковий часопис НПУ ім. Драгоманова. Серія 8. Вип. 10, 2018. С. 44–50.

Ковальова Т. Ефективність візуального наповнення книги (на прикладі видання «Суми. Нове життя старих вулиць»). Журналістика, № 14(39), 2015. С. 125–129.

Ільницький О. Український футуризм (1914–1930). Перекл. з англ. Тхорук Р. Львів: Літопис, 2001. 456 с.

Холодинська С. «Поезомалярство» М. Семенка: футуристичний експеримент у контексті видової структури мистецтва. Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія, №14, 2017. С. 173–181.

Алтухова А., Сорока К. Історичні аспекти розвитку художнього оформлення книги та книжкової ілюстрації. Прага: InterCof, 2022. С. 220–224. URL: https://surl.li/twdbhr

Копецька О. Артбук як різновид нішевих видань. Наукові записки Інституту журналістики, Т. 55, 2014. С. 66–69.

Онкович Г., Онкович А. Комікс як медіатекст. Київ, 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/329963684_Komiks_ak_mediatekst

Онищенко А. Комікс на межі вербального та візуального: роль читача та особливості цілісно-сюжетного прочитання. Слово і невисловлюване: тези дванадцятої міжнародної наукової конференції «Філософія. Нове покоління». Київ, НаУКМА, 23-24 березня 2017 р. С. 80–82.

Вечерова Д., Фокіна Т. Вплив ілюстративного оформлення художніх видань на реципієнтів. Сучасна гуманітарна наука в інтерпретації молодих дослідників (до 200-річчя К. Ушинського): збірник доповідей учасників всеукраїнської студентсько-учнівської науково-практичної он-лайн конференції, Київ: НУБІП України, 2023. С. 33–35.

Мукосієнко К., Гальчинська О., Кравченко О. Роль та особливості ілюстрації у дитячих виданнях. The 5th International scientific and practical conference “Science and technology: problems, prospects and innovations”. CPN Publishing Group, February 16-18, 2023, Osaka, Japan. C. 239.

Токар М. Художньо-естетичні особливості дитячої книжкової ілюстрації. Вісник Львівської національної академії мистецтв, Вип. № 35, 2018. С. 220–233.

Дрофань Л. Література поза літерою. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія, Вип. 9, 2013. С. 37–45.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-10

Як цитувати

Бабкіна, О. І., & Бабкіна, М. І. (2025). ЄДНІСТЬ ВЕРБАЛЬНО-ВІЗУАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ У ДИЗАЙНІ ДРУКОВАНИХ ВИДАНЬ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 8–16. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.1