ПРОЄКТУВАННЯ БАНКНОТ: БЕЗПЕКОВІ РІВНІ, ЕРГОНОМІКА ВИКОРИСТАННЯ, ВІЗУАЛЬНА СИСТЕМА
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.4Ключові слова:
графічний дизайн, дизайн банкнот, захисні знаки, грошовий знак, гроші, ідентичність, портрет, ілюстрації, архітектурна пам’ятка, опитуванняАнотація
Метою статті є визначення особливостей проєктування банкнот з урахуванням безпекових рівнів, ергономічних характеристик та дизайнерської складової, а також аналіз сучасних тенденцій у цій сфері з метою формування цілісного підходу до створення ефективних і надійних грошових знаків. Методологія. Дослідження спирається на аналіз наукових праць українських та зарубіжних авторів, які розглядають питання безпеки, інклюзивності та візуальної мови грошових знаків. Застосовано метод порівняльного аналізу захисних та ергономічних характеристик банкнот різних країн, структурно-семантичний аналіз дизайнерських рішень, а також узагальнення практичного досвіду міжнародних компаній, що спеціалізуються на створенні банкнот. Емпіричною базою дослідження виступають дані кількісного опитування вузької вибірки молоді, професійно орієнтованої на графічний дизайн. Результати. У результаті дослідження систематизовано ключові складові сучасного банкнотного дизайну у трьох категоріях: безпека (захисні стрічки, мікротекст, оптично-змінні елементи, матеріалиносії), ергономіка (зручність ідентифікації номіналу, тактильні позначки для людей із вадами зору, інклюзивність) та художній дизайн (композиція, колористика, портрети, архітектурні та культурні символи). Виявлено, що поєднання цих аспектів забезпечує як функціональність та довговічність банкнот, так і їхню роль у формуванні культурної пам’яті та візуальної ідентичності держави. Опитування дизайн-орієнтованої молоді підтвердило значущість використання історичних діячів, архітектурних пам’яток та стилістично цілісного художнього вирішення для підвищення довіри та естетичної привабливості грошових знаків. Наукова новизна статті полягає в комплексному підході до проєктування банкнот, який інтегрує міждисциплінарні аспекти безпеки, ергономіки та дизайну в єдину систему, а також у поєднанні теоретичного аналізу з емпіричними соціологічними даними. Практична значущість дослідження полягає у можливості використання його результатів дизайнерами, поліграфістами та державними інституціями під час створення нових серій банкнот, що відповідатимуть вимогам безпеки, інклюзії та візуальної комунікації.
Посилання
Бойко-Гагарін А. Фальшивомонетництво в незалежній Україні: історичний аспект: повідомлення 2 1994–2000 рр.: побутування українського купонокарбованця та введення в обіг гривні, фальшування банкнот гривні та монет копійок; поява серед іноземної валюти євро, нові методи шахрайства. Криміналістичний вісник. 023. № 40. С. 110–122. DOI: 10.37025/1992-4437/2023-40-2-110.
De Heij H. Banknote design for retailers and public. DNB Occasional Studies. 2010. Vol. 8, № 4. P. 161–164.
Giesecke+Devrient. Inside story: the alluring art of banknote design. 2023. URL: https://www.gi-de.com/en/spotlight/trends-insights/inside-story-the-alluring-art-of-banknote-design.
Kyrychok A. The overview of investigation in the field of banknote design for visually impaired people. Eureka: Physics and Engineering. 2018. № 3. P. 33. DOI: 10.21303/2461-4262.2018.00639.
Rafiei A., Karimi A., Bodaghi M. Polymer banknotes: A review of materials, design, and printing. Sustainability. 2023. Vol. 15, № 4. P. 3736. DOI: 10.3390/su15043736.
Sarkar S., Pal A. Paper Currency: A systematic review of design, security features, and counterfeit detection. Acta Graphica. 2024. Vol. 33, № 2. P. 84–97.
Süyük Makaklı E., Ozar B. Architectural Images and Values in Banknote Design: Turkish Republic E1. Emission Group 1. Gazi University Journal of Science. 2024. Vol. 12. P. 607–617.
Williams M., Anderson R. Currency Design in the United States and Abroad: Counterfeit Deterrence and Visual. Review. 2007. Vol. 89. P. 371–414. DOI: 10.20955/r.89.371-414.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

