ОРНАМЕНТАЛЬНІ МОТИВИ, КОМПОЗИЦІЙНІ ТА ТЕХНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ У ВИРОБАХ ХУДОЖНЬОГО ДЕРЕВА ДИНАСТІЇ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ ШКРІБЛЯКІВ-КОРПАНЮКІВ

Автор(и)

  • Юрій Васильович Корпанюк Карпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0009-0009-6128-045X

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.7

Ключові слова:

Художнє дерево, народне мистецтво, творчість Шкрібляків-Корпанюків, орнаментальні мотиви, композиційні прийоми

Анотація

У роботі висвітлюється творча діяльність представників династії майстрів художнього дерева Шкрібляків-Корпанюків з Гуцульщини. У статті простежено розвиток і трансформацію композиційних схем, варіативність та багатство геометричних орнаментальних мотивів у дереворізьбленні, що свідчить про непересічний талант, обдарування та привнесення нових рис у традиційні вироби художнього дерева кожним окремим майстром. Завдяки діяльності багатьох поколінь народних майстрів цієї славетної династії впродовж понад півтора століття у c.Яворові Косівського району на Івано-Франківщині сформувався потужний осередок художнього дерева, що є відомим не лише в Україні, а й поза її межами. Творчість родини Шкрібляків-Корпанюків вплинула на вироблення характерної впізнаваної стилістики гуцульського дереворізьблення, яка і нині має продовжувачів цих традицій, а водночас відзначається новаторськими технічними прийомами та новими розмаїтими композиційними й орнаментальними мотивами. Метою розвідки є виявлення характерних рис у творчості окремих представників династії народних майстрів Шкрібляків-Корпанюків з Івано-Франківщини через багатоманіття орнаментальних мотивів та композиційних рішень, застосування нових техніко-технологічних прийомів, а також простеження їхнього внеску у розвиток гуцульського дереворізьблення на сучасному етапі. У статті окреслено вплив майстрів і майстринь цієї творчої родини на інші види традиційного народного декоративно-ужиткового мистецтва у регіоні. У роботі також виокремлено, що традиційна школа гуцульського художнього дерева, започаткована Юрієм Шкрібляком, нині має продовження у діяльності мистецьких навчальних закладів, де працювали та продовжують працювати представники родини Шкрібляків-Корпанюків, зокрема Косівському державному інституті декоративного мистецтва, Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника, Вижницькому фаховому коледжі мистецтв та дизайну імені Василя Шкрібляка.

Посилання

Будзан А. Різьба по дереву в західних областях України ХІХ–ХХ ст., К. 1960.

Корпанюк В. Спогади. 2009 р. Рукопис. З родинного архіву Ю. Корпанюка.

Грабовецький В., Корпанюк М., Корпанюк В. Жовтень, 1977 (8). С. 156–157.

Родина Шкрібляків. Альбом/автор-упорядник Захарчук-Чугай Р. В. Київ : Мистецтво, 1979. 99 с.: іл.

Станкевич М.Є. Українське художнє дерево ХVІ–ХХ ст. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2002. 479с.: іл.

Шухевич В. Гуцульщина. В 5-ти т. Верховина, 1997 / репринт: Львів, 1899.

Юрій та Семен Корпанюки: Альбом/вст.стаття та впорядкування Г. Пудик. К.: Мистецтво, 1974.

Яворів як осередок декоративно-ужиткового мистецтва Гуцульщини: бібліогр. Покажч. Івано-Франків. ОУНБ ім. І. Франка, уклад. В. Хімейчук, Р. Шостак; відп. за вип. Л. Бабій. Івано-Франківськ, 2022. 51 с.

Яновський М. Срібна пряжка: розповіді про народних митців [Василь Корпанюк]. Ужгород : Карпати, 1980. С. 28–36.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-10

Як цитувати

Корпанюк, Ю. В. (2025). ОРНАМЕНТАЛЬНІ МОТИВИ, КОМПОЗИЦІЙНІ ТА ТЕХНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ У ВИРОБАХ ХУДОЖНЬОГО ДЕРЕВА ДИНАСТІЇ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ ШКРІБЛЯКІВ-КОРПАНЮКІВ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 68–76. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.7